Igual o equivalent?

Penso que tal com es planteja el cas, la polèmica suscitada als Estats Units com a conseqüència d’un mètode d’aprenentatge, sobre si 3 x 5 és el mateix que 5 x 3, possiblement, el problema tingui el seu origen en la interpretació i en l’ús incorrecte del vocabulari matemàtic.

En virtud de la propietat commutativa de la multiplicació, és evident que 3 x 5 és 15 i que 5 x 3 també és 15. La qüestió s’ha de centrar en la utilització del terme “igual” quan en realitat s’hauria d’emprar el terme “equivalent”. L’expressió correcta seria doncs, 3 x 5 és “equivalent” a 5 x 3 i no pas “igual”, perquè una cosa és ser “igual” i una altra cosa és ser “equivalent” malgrat en general s’utilitza el terme “igual” de forma indiscriminada, especialment  en la vida quotidiana. En qualsevol cas, 3 + 3 + 3 + 3 + 3 és 15 i 5 + 5 + 5 també és 15. Des del punt de vista de càlcul aritmètic aquesta realitat no admet discussió.

Com exemple aclaratori, se m’acud el següent: un bitllet de 5 € té el mateix valor que 5 monedes d’1 €, i viceversa, per tant, són “equivalents” però no “iguals”.

3/11/2015

Publicada en castellà a El Periódico amb el títol “La nueva polémica de EE.UU: 3 x 5, ¿igual o equivalente? el 6/11/2015