“Espai Vitruvi” : Daina – Isard Teatre

L’any 2009, a l’Escola Daina – Isard Cooperativa d’Ensenyament es va crear un espai per tal de poder fer exposicions. S’anomenaria “Projecte Vitruvi” i es va definir com segueix:

“El projecte Vitruvi vol crear un nou espai d’exposició interactiu obert a totes els membres de la cooperativa. Les intervencions previstes combinen accions de caràcter permanent amb exposicions de caire temporal.

El Projecte Vitruvi Ciències 3-18 no només neix com a una necessitat de dinamitzar i actualitzar l’ensenyament i l’aprenentatge de la ciència dins l’àmbit escolar sinó per donar resposta a un món complex on les diferents disciplines es barregen per confluir en un mateix punt: la curiositat per esbrinar allò que ens envolta.

Així el Projecte Vitruvi Ciències 3-18 es pot articular des d’un únic punt de vista o des de molts, des d’un únic espai o des de molts altres, des d’una pràctica de laboratori individual, una exposició temporal o tota una setmana de la Ciència.”

El curs 2012 – 2013 vaig proposar fer una exposició sobre Daina – Isard Teatre. Hi havia material de sobres : fotografies, objectes, programes, cartells, exemplars, caudals, textos, articles de premsa, gravacions … Impossible exposar-ho tot.

Des del principi la idea va tenir una molt bona acollida per part de tothom i es va col·laborar amb molt d’interès per tal de fer-la realitat. Tanmateix haig de dir que l’exposició va contribuir a la difusió de la tasca educativa que Daina – Isard Teatre ve desenvolupant alhora que publicita l’Escola des d’un àmbit extracurricular.

Com a professor del “Taller de teatre” de 3er d’ESO, se’m va demanar que el dia de la inauguració en fes la presentació, a ser possible, de forma conjunta amb l’alumnat que cursava la matèria optativa, setze alumnes en total. Em va semblar que es podia enfocar de tal manera que, justificada l’exposició, cadadascú llegís – teatralment – una frase relacionada amb el món del teatre, amb l’objectiu de despertar curiositats i promoure la reflexió entre els assistents a l’acte.

Les frases van ser les següents:

“Et prego que diguis aquests versos tal com jo els he dit: fent-los lliscar sobre la llengua; si els has de dir cridant, com fan molts actors, ja tant se val que els digui el pregoner de la ciutat”

“El món és un escenari, i els homes i les dones, simples actors”

William Shakespeare

“Qualsevol que condemni el teatre és un enemic del seu país”

François Marie Arouet (Voltaire)

“Totes les tragèdies acaben amb una mort, totes les comèdies amb un casament”

George Gordon Byron (Lord Byron)

“El teatre és com la missa, per sentir completament els seus efectes s’hi ha d’anar amb freqüència”

Émile – Auguste Chartier (Alain)

“Tot el que necessito per construir una comèdia és un parc, un policia i una noia bonica”

“La vida és una tragèdia quan es contempla en primer pla però una comèdia si es contempla en panoràmica”

Charles Chaplin

“He gaudit molt amb aquesta obra de teatre. Especialment a la mitja part”

Groucho Marx

“El teatre és un gran mitjà per educar al públic, però els que fan teatre educatiu, es troben sempre sense públic al que educar”

“Escriure teatre és el treball més difícil que més fàcil sembla”

Enrique Jardiel Poncela

“Si és absolutament necessari que l’art o el teatre serveixin per alguna cosa, jo diria que haurien de servir per ensenyar a la gent que hi ha activitats que no serveixen per a res i que és imprescindible que existeixin”

Eugen Ionesco

“Em vaig retirar del teatre perquè els espectadors em molestaven”

Fernando Fernan Gómez

“Un bon actor és un home que ofereix tan real la mentida que tothom participa d’ella”

Vittorio Gassman

“La vida és una bona obra de teatre amb un tercer acte mal escrit”

Truman Streckfus Persons (Truman Capote)

“El teatre és una activitat formativa i un exercici de responsabilitat compartida en què el jo i el tots s’han de conjuntar a partir de la lliure acceptació d’un compromís i de la implicació”

“L’assaig és per gaudir, no per patir. L’assaig ha de motivar i ha de possibilitar l’exteorització de les potencialitats interpretatives”

Jaume Farrés

Agost de 2015