Però quan la veritat s’imposi, què serà de tu pretor?

Era l’any quinzè de l’Imperi de Tiberi Cèsar quan, essent procurador de Judea Ponç Pilat, essent Herodes el tetrarca de Galilea i essent Anàs i Caifàs els prínceps dels sacerdots…

Caifàs: Tres delictes, Ponç Pilat, tots de pena capital: sedició, atentat contra el tresor de l’estat i suplantació reial! […] Pilat: No puc condemnar aquest reu… Cap culpa no és provada. Caifàs: Acabem d’una vegada! […] Pilat: Sabeu que m’heu obligat a escriure aquesta sentència que és contra la consciència del jutge que us ha escoltat. Si ara doncs trobeu amarg el rètol que va a la creu, hi ha un remei: no us el mireu, i tombats, passeu de llarg […] Caifàs: Canvia el rètol! Enclou tot ell un contrasentit! Pilat: El que és escrit, és escrit, I marxeu, que ja n’hi ha prou ! […] I ara que heu comès el mal us domina ja la por de que esdevingui el prodigi! Caifàs: I a tu no  et domina, no? Pilat: No crec en res de la vida i de res no tinc temor! Però si ell ressuscita, que serà de tu, pretor? (La Passió d’Olesa de Montserrat).

Malgrat la distància temporal, el context social i el component religiós, no em puc estar d’establir una comparativa entre el contingut d’aquest text i la situació que estem patint. És innegable que en aquells temps, el Sanedrí va construir un relat ple de falsedats amb un únic objectiu: anihilar un revolucionari i amb ell, el missatge alliberador que predicava.

Qualsevol condemna sense proves és una ignomínia que no té res a veure amb la justícia, però si amb la venjança. “Però quan la veritat s’imposi, què serà de tu, pretor?” Reflexió extensible a tothom que ha participat en la fal·làcia judicial que ens ocupa i ens preocupa.

2/11/2018